Majlis Agama Islam Perak

Majlis Agama Islam Perak

Jabatan Agama Islam

Perak

Sinopsis

Menyediakan khidmat pemprosesan perkahwinan anda. Kaunseling rumah tangga dan pelbagai isu berkaitan dengan agama.


Testimonial

Almahdi Assiddiqqie Bin Hassan  Askm, Saya kehilangan salinan asal Sijil Perkahwinan. Saya dapati hilang pada hari Selasa 23 Feb 2016 ketika dalam proses untuk melaporkan kelahiran anak yang kelima. Sehingga semalam, saya tidak ketemu. Saya bekerja di Selangor dan buat masa ini isteri berpantang di Ipoh. Saya ingin mengetahui kaedah dan cara untuk saya mendapatkan salinan sijil pernikahan kembali. Wassalm
Mac 01

Siti  Saya baru mendirikan rumahtangga bulan 11 tahun lepas dan kini saya hamil 7bulan tetapi kami sering bertengkar kerana suami saya seorang yang panas baran dan tidak penyabar. Setiap kali kami bertengkar, suami pukul saya dengan kasar dan banyak kali. Bagaimanakah saya ingin mendapatkan khidmat kaunseling dan apakah harus saya lakukan? Mohon bantuan dari JAIPk. Saya sangat dilema dan tertekan. Bantu saya..
Jun 12

Amy  Asskm.saya ada ambil borang nikah pada bln 12 thn lpas tapi saya trpksa tngguh kahwin pada bln 5 thn ni jd borang tu masih boleh diguna atau kna ambil yg baru?
Mac 10

Hamzah In Yusof  Assalamualaikum, anak lelaki akan berkahwin dengan seorang gadis di Shah alam. Di manakah saya boleh dapatkan borang pengesahan bujang/kebenaran untuk berkahwin dari Pejabat agama/MAIP
Mac 01

Salim  saya ingin membuat laporan kes khawat,di taman perumahan saya tinggal, dengan siapakah saya boleh berhubung?
Februari 22

Abd Rasip  Assalamualaikum tuanpuan Nama saya rasip berasal dari singapura. Tuan saya amat memerlukan pertolongan dari pihak agama perak. Saya sudah pun berkahwin dgn orang singapura. Saya ingin kawin lagi.
Januari 08

Aida  Salam sy mohon perjelasan dn cara penyelesaian suami sy ada menghantar mesej (dh susah sangat lepas ni diharamkan balik ipoh). untk pengetahuan ipoh adlh rumah ibu Dan ayah sy.adkh ini taklik.
November 25

Rohani  Saya ingin membuat laporan pasangan khalwat di hotel di Perak. Siapa boleh saya hubungi?
Ogos 28

Malina Binti Ahmad Raduan  Sy nk tanya dan nk tengok Fail sy dengan suami sy.....adakah suami sy ada Fail lain selain gan sy...Tan Asmawi b.Ali Sofian.
Ogos 21

Malina Binti Ahmad Raduan  Sy nak bertanya:surat nikah dah lama macam mana nk buat penbaruhan,sy nk tahu cara untuk buat yg bru semula
Ogos 21

Chin Soon Keat  ada tak borang keizinan perkahwinan secara online??
Julai 20

Nadhirah  Sy org perak. Tp pasangan sy bkn warganegara.. Yg baru msk islam. Sy nk tanya. Apa yg ptt sy buat ?
Julai 20

Gadis  Sy nk kahwin tp ibubapa sy xbrstju krna mndgr rmaln sseorg yg mgtakn sy trkna buatan oleh tunang sy.kmi ptus tunang tp msih mghrpkn yg kmi akn diijab kabulkn.tp fmly sy xnk.apa yg ptot sy lakukn?
Julai 14

Zainab  ada tak borang keizinan perkahwinan secara online??
Julai 11

Zainudin  Bernikah di Perak, dapat sijil dari naib khadi perak selepas pernikahan. Tahun 1986. Perlukah/ bolehkah saya tukar kepada siji nikah baharu?
Julai 01

Arif  Salam, sy nk tanya...sy org kelantn n istri sy org kedah.sy akad nikah d kedah..n sy bkerja di perak..bolehkah sy mohon kad pintar di ngri perak.
Jun 07

Iqa  cmne nk tau proses kaunseling di pjbt agama
Februari 19

Carly  I was seriuolsy at DefCon 5 until I saw this post.
Jun 03

Boyka  woi!!!saiful ni kawan aku masa UiTM dulu & geng outdoor masa bnajug !!!apsal dia kawin tak jemput aku ek????hampeh ko epul!!!
Jun 01

Eilin  Salam,bkal suami dr thai,blh ke dia mnggunakn borng prmohonan nikah dr perak.? Bg bprng prmaustatin,blh kh dia dpt pngesahan dr pgawai pjbt agama daerah nya?sy amat prlukn bmtuam dr pihak tuan.
September 18

Balya  Asslamualaikum, sy ign bertanya,,, sy mahu berkahwin dgn org indonesia.... pasanagn sy 2 beragama kristien.. baru2 ini telah memeluk islam... jika mahu menikah.... ada kah sy perlu menikah di indonesi
Julai 02

Ayu  salam. sy nk tnya, apakah prosedur untuk menikahkan pasangan yang telah terlanjur dan telah mengandung 4 bulan. boleh dinikahkan segera atau selepas bersalin dan bolehkan bernikah di pjbat agama islam terdekat ? mohon respon.terima kasih.
Mei 06

Muhamad  salam.saya(24thn)dan bakal pasangan(23thn) belum berkahwin kerana saya tidak mampu memberi nafkah zahir.kami hanya menjalin hubungan sbg pasangan kekasih.saya student ijazah yg mana memerlukan ms lg 3thn utk selesai insyallah.manakala si dia sdg bekerja.si dia sentiasa mdsk sy utk ada ikatan kerana takot dikecewakan dlm ms 3 tahun ini.sy juga merasakan bnda yg sm pdnya.jd bagaimana jalan penyudah supaya kami dpt menghindar perasaan begitu langsung berjaya menyempurnakan hubungan kami ke jinjang pelamin dan hidup bahagia bersama?
Mac 21

Nor Julaika  Saya telah berkahwin pada tahun 2001.Baru-baru ini ramai telah mengatakan suami saya telah berkahwin lain. bolehlah saya semak daftar kawin suami saya mellui Jabatan gama Islam"
Februari 07

Rose  assalamualaikum..sy & bakal suami belajar di ipoh..kami nak nikah di KL..boleh tak kami dapatkan borang nikah di ipoh? bakal suami org perlis..
Februari 05

Hidayat  Asslamualaikum, Sya bekerja di selangor. telah buat HIV test untuk perkahwinan saya. tetapi sy buat awl 5 bulan sebelum nikah. adakah HIV test sy masih vilid untuk berkahwin di perak.??
November 30

Yusniza  salam..sy ada nak tanye soalan mengenai status perkahwinan sy dgn suami.kami bernikah di gopeng krn suami seorg mualaf.mslhnye masa sy nak buat srt brnk utk anak sy sijil nikah kami disahkan palsu.
Oktober 14

Malinda  assalamualaikum..masalah sye,suami saya tdak bekerja dan malas untuk mencari kerja..sudah hmpir sthn lebih sye menanggung kluarga..dia hnya membantu sya berniaga..apa yg ptt sye lakukn?
September 28

Khairul  as salam, saya bernikah pada tahun 1999..saya ingin tahu bolehkah saya update sijil nikah lama saya itu kepada sijil nikah yang terkini?
Ogos 23

Wan Maisarah  assalamualaikum,sy kebingungan bila memikirkan masalah rumahtangga yg dibina selama 6 thn hingga ke saat ni suami tidak menyelesaikan duit mas kawin dan tidak pernah memberi nafkah setiap bulan?
Ogos 22

Shaipul  Asalamualaikum..saya dr ipoh, saya ada masalah rumahtangga. masalahnya..isteri saya ada menjalinkan hubungan dgn lelaki lain..dia mintak dia dilepaskan..dimana saya nk selesaikan masalah ni?????
Ogos 22

Syizman  salam...saya ada masalah rumah tangga (dlm proses penceraian). Suami tidak memberi nafkah sudah 7 bulan. Bagaimana saya nak selesaikan perkara ini? Jika pihak suami tidak datang ke mahkamah/
Julai 27

Hazwani  salam... saya dari ipoh.. saya ade masalah rumah tangga.. di mana saya boleh mengadu
Julai 25

Din  as'slm..MEMOHN KEBNARAN MMBUAT LATIHN AMALI BRMULA 7 NOV 2011 HINGGA 16 DIS 2011..dr KOLEJ UNIVERSITI ISLAM MALAYSIA (KUIM), dr Dip pengajian Islam dgn pmbngunn smber manusia. mhon maklum blas........
Julai 25

Din  as'slm..MEMOHN KEBNARAN MMBUAT LATIHN AMALI BRMULA 7 NOV 2011 HINGGA 16 DIS 2011..dr KOLEJ UNIVERSITI ISLAM MALAYSIA (KUIM), dr Dip pengajian Islam dgn pmbngunn smber manusia. mhon maklum blas........
Julai 25

Huda  saya huda dr perak...saya ingin bertanya..di mana saya boleh dapatkan khidmat kaunseling perkahwinan dan bagaimana caranya...tolong bantu saya...
Mac 03

Amy  Salam, berapa cepatkah proses untuk sijil nikah siap selepas pernikahan? Saya memerlukannya untuk memohon visa untuk tinggal bersama suami di luar negara.
Januari 31

Herlina  sy nak tanya tentang hukum sembelihan haiwan ternakan dan bagaimana cara melakukannya yg sesuai dlm agama islam dan bolehkah isteri melakukan sembelihan tersebut jika suami takut utk melakukannya.tq
Januari 23

Iskandar  ada perkara yang berlaku kepada saudara saya, apa tindakan yang harus dilakukan jika berlaku penzinaan (advance dulu sebelum nikah) sesama semasa bertunang dan akhirnya tunang (lelaki) putuskan lari.
Januari 12

Hamidah Binti Sulman  saya seorang surirumah sepenuh masa,suami saya berpoligami,walaupun tidak layak.dia membawa isteri ke2 tinggal bersama saya dan menyebabkan saya rasa tertekan.apa tindakan yang perlu saya lakukan
Jun 02

Reyza  salam....saya adalah anak kelahiran negeri perak..untuk pengetahuan pihak tuan saya sudah berkahwin dgn pasangan saya dr negeri johor dan bernikah di johor serta menetap di johor.saya mempunyai 3 orang anak.saya mempunyai masalah dengan isteri saya.isteri saya seperti acuh tidak acuh melayani saya sebagai seorang suami sebelum ni.pernah sehingga berbulan saya tidak mendapat layanan dan hak saya sebagai seorang suami.bukan hanya itu sahaja malahan pernah beberapa kali saya menasihati beliau supaya solat dan mengaji al-quran kerana saya tahu beliau belum lagi khatam apatah lagi saya sebagai suami yang mengajarnya.namun beliau mengatakan belum sampai masanya lagi untuk beliau berbuat demikian.untuk pengetahuan pihak tuan saya pernah mengajak beliau untuk bersama-sama pergi kaunseling dipejabat agama tetapi jawapan yang saya terima dari beliau amat mengecewakan saya.beliau menjawab tidak perlu kerana kata beliau saya yang bermasalah.dan seharusnya saya yang sepatutnya berubah.dalam hal demikian saya jadi serba salah.oleh kerana ketiga-tiga orang anak saya masih kecil dan saya tidak sanggup berjauhan dgn anak-anak saya.seperkara lagi setelah kejadian yang menimpa saya ini saya mengenali seorang wanita berusia 25 tahun dan sudah setahun hubungan kami berjalan.beliau amat memahami diri saya dan masalah yang saya alami.beliau juga telah tahu saya sudah berkahwin dan mempunyai 3 orang anak.kesanggupan beliau untuk menerima saya dan seterusnya berkahwin jika diizinkan Tuhan dan dalam masa yang sama juga saya tetap dgn isteri yang pertama dan anak-anak saya.soalannya bolehkah saya bernikah dgn pasangan yang baru saya itu tanpa perlu mendapatkan tandatangan isteri pertama?masihkah ada jalan yang terbaik tanpa mengguris hati isteri pertama saya untuk saya bernikah?
Mac 15

Hantar Testimonial

10+1 =
Hubungi Kami

Alamat

Tingkat 1, Kompleks Islam Darul Ridzuan, Jalan Panglima Bukit Gantang Wahab 30000 Ipoh Perak Malaysia

Pegawai Perhubungan


05-2084000
05-2414257

Web & Media Sosial

Sharing is Caring

Email

5+1 =

Statistik
hits
23069
album
0%
deals
0
testimonial
41