Tips Mencari Jodoh Menurut Islam

Orang dulu-dulu selalu menyebut, ajal, maut, jodoh dan pertemuan di tangan tuhan. Jodoh kita adalah urusan Allah dan Allah sahaja yang tahu siapakah yang bakal dijodohkan dengan kita. Tetapi sekiranya kita hanya berserah tanpa usaha ianya tidak akan membawa kita ke mana-mana. Khuatir nanti sampai usia sudah lanjut masih lagi kesunyian tanpa teman.

Proses pencarian jodoh boleh dianggap sebagai satu pengembaraan. Pengembaraan yang mungkin dekat atau mungkin jauh. Pengembaraan yang berliku dan penuh dengan cabaran atau mungkin pengembaraan yang mudah, lancar dan menyeronokkan.

Dari Hadith Riwayat Bukhari Dan Muslim, Rasulullah pernah bersabda:

Seorang wanita biasanya dinikahi kerana empat perkara. Pertama hartanya, kedua keturunannya, ketiga kecantikannya dan keempat kerana agamanya.

Jadikan 4 perkara ini sebagai panduan dalam memilih jodoh kita. Kredit gambar: latestasianfashions.com

Jadikan 4 perkara ini sebagai panduan dalam memilih jodoh kita. Kredit gambar: latestasianfashions.com

Percayalah, sekiranya kita menjadikan perkara yang telah disabdakan Rasulullah SAW ini sebagai landasan untuk mencari jodoh pasti mudah untuk kita mulakan pengembaraan ini.

Di sini kami kongsikan huraian kepada 4 perkara yang disebutkan dalam pengembaraan mencari jodoh berlandaskan Islam.

1. Utamakan Pasangan Yang Berharta

Syor supaya menikahi wanita berharta ini, jika tidak ditafsirkan dengan betul-betul akan menyebabkan orang menganggap bahawa lelaki yang tidak berharta (miskin) digalakkan menikahi wanita hartawan. Ini menyebabkan lelaki disifatkan sebagai pengikis harta. Demikian juga, jika dikatakan, bahawa wanita itu digalakkan untuk menikahi lelaki yang berharta, kelak wanita itu digelar sebagai perempuan yang mengejar kebendaan pula.

Sementara itu, bukankah janda-janda, balu-balu miskin yang tak terbela digalakkan untuk dinikahi untuk membela nasib mereka? Maka, di sini sudah ada percanggahan sikap dan nilai yang dianjurkan oleh Islam itu. Jadi, apakah tafsiran yang mungkin sesuai ke atas syor Rasulullah ketika menggalakkan lelaki memiliki wanita yang berharta itu? Atau, apakah tafsiran yang sesuai berhubung galakan dan anjuran supaya wanita memilih kaum Adam yang berharta itu? Mungkin, tafsiran yang sesuai adalah baik lelaki dan wanita itu perlu mencari pasangan yang tahu mengendalikan harta, membina harta kekayaan dan bukan hanya semata-mata berharta sebelum menjalani kehidupan berumahtangga.

SUMBER: mujahideen-islam.blogspot.my

2. Utamakan Memilih Yang Bukan Dari Keturunan Yang Sama

Islam menggalakan seseorang yang ingin mendirikan rumah tangga untuk memilih pasangan yang bukan dari kerabat atau keturunannya sendiri. Pernikahan sesama keturunan mendorong kepada melemahkan jasmani dan akal kepada keturunan yang bakal dilahirkan.

Janganlah kami menikahi kerabat dekat, ianya akan mendorong kepada melahirkan keturunan yang lemah (akal dan fazikalnya)
– Hadith Syarif

3. Memilih Pasangan Yang Cantik 

Di dalam memilih pasangan hidup, Islam menyarankan agar kita memilih pasangan yang cantik. Cantik pada mata, hati dan nurani kita. Memilih pasangan yang cantik dapat menenangkan jiwa bila kita di dalam kesusahan dan kegelisahan.

4. Memilih Pasangan Yang Menjaga Agamanya Dan Elak Menikahi Pasangan Musyrik Atau Kafir

Perkara yang paling penting sekali dalam memilih pasangan adalah dengan melihat moral dan pekertinya. Islam telah mendidik umatnya untuk menjaga tingkah laku, percakapan dan sahsiah. Sekiranya anda selesa dan merasakan sesorang yang rapat dengan anda mempunyai ciri-ciri ini, maka anda digalakan untuk meneruskan langkah dengan mendekatinya.
Menikahi seseorang yang musyrik atau bukan Islam adalah haram. Anda hanya boleh menikahinya sekiranya mereka telah beriman dan memeluk Islam.

Sesungguhnya seorang Mukmin lebih baik dari seorang Kafir walaupun dia menarik hatimu
– al-Bakarah:221

Sentiasa memanjatkan doa dan dirikan solat istikharah dalam memilih pasangan yang dirasakan sesuai untuk isteri. Kredit gambar: tausyah.wordpress.com

Sentiasa memanjatkan doa dan dirikan solat istikharah dalam memilih pasangan yang dirasakan sesuai untuk dijadikan isteri. Kredit gambar: tausyah.wordpress.com

Kesimpulan

Dari ulasan ringkas yang kami kongsikan ini diharap anda yang masih belum menemui jodoh atau masih tercari-cari dapat meletakkan penanda aras untuk memulakan langkah pertama berlandaskan 4 perkara ini.. 

Sekiranya anda telah bertemu dengan calon yang memenuhi ciri-ciri yang disebutkan di atas, percepatkanlah proses merisik dan lakukanlah istikharah untuk mendapatkan keredhaanNya.

BACA: Tips Istikharah : Cara Mudah Pilih Pasangan Yang Sering Diabaikan

Gadis sunti yang sedang berjinak-jinak dalam bidang penulisan. Masih di dalam proses pembelajaran bagi memantapkan artikel yang disumbangkan. Saya budak baru belajar, kalau salah tolong tunjukkan.