Tips Membeli Rumah Untuk Pasangan Baru Berkahwin

Memiliki rumah kediaman sendiri adalah salah satu impian setiap insan. Untuk yang baru berkahwin, impian untuk memiliki rumah sendiri perlu diletakkan keutamaan yang tinggi. Sebagai suami, tanggungjawab untuk menyediakan tempat tinggal adalah salah satu perkara penting dan wajib. Walaupun mungkin anda selesa menyewa, tetapi memiliki kediaman sendiri adalah lebih baik dan lebih memberikan kepuasan dalam hidup berkeluarga.

Dalam keadaan ekonomi yang tidak menentu dan kos sara hidup yang semakin tinggi, keutamaan dalam menjalani kelangsungan hidup perlu diberikan dan acapkali mengagalkan impian untuk membeli rumah. Kenapa ini boleh terjadi? Apakah ilmu atau pengetahuan yang perlu anda persiapkan untuk mencapai matlamat memiliki kediaman sendiri?

Di sini kami kongsikan tips memiliki rumah pertama untuk pasangan pengantin baru yang boleh dijadikan panduan anda.

1. Lakukan Pembelian Secara Bersama

Kelebihan pasangan yang berkerjaya adalah mereka boleh membeli rumah dengan menggabungkan pemilikan rumah secara bersama, lakukan pemohonan pembiayaan perumahan secara bersama dan mereka boleh mengeluarkan simpanan akaun 2 KWSP secara bersama. Dengan cara ini, impian untuk memiliki rumah menjadi lebih mudah kerana bank yang ingin memberikan pembiayaan akan lebih berkeyakinan dengan kekuatan kewangan suami dan isteri.

2. ‘Ukur Baju Di Badan Sendiri’

Pastikan anda membeli rumah yang anda mampu biaya secara bulanan. Bila sudah berumahtangga, cara berbelanja perlu berhemah. Anda mungkin akan menerima cahaya mata dalam masa setahun dua berkahwin. Jadi, biarlah rumah yang ingin dibeli telah mengambil kira perbelanjaan lain seperti barangan dapur, nafkah isteri, duit untuk ibubapa dan persediaan untuk perbelanjaan anak. Jangan jadikan rumah idaman sebagai rumah pertama. Cukuplah dengan membeli sebuah rumah bersaiz kecil untuk keluarga baru tanpa memberi bebanan yang tinggi kepada anda dan pasangan.

Jangan buang masa untuk ke ‘show room’ rumah yang anda tahu anda tidak mampu untuk milikinya pada masa ini. Dalam misi memiliki rumah pertama, pastikan sasaran anda adalah realistik

3. Lokasi, Lokasi & Lokasi

Pilihlah rumah pertama di lokasi yang strategik. Rumah yang berdekatan dengan tempat kerja suami atau isteri akan mengurangkan kos perjalanan dari rumah ke tempat kerja. Rumah yang berdekatan dengan kemudahan pengangkutan awam seperti stesen komuter, MRT atau LRT juga harus dipertimbangkan. Sekiranya pendapatan anda dan pasangan telah meningkat, rumah yang mempunyai lokasi yang strategik ini akan menjadi tumpuan untuk anda sewakan pada harga yang tinggi sekiranya anda ingin berpindah ke kediaman baru.

4. Cari Rumah ‘Sub Sale’ Atau ‘Rumah Lelong’

Sekiranya anda rasakan anda belum mampu untuk membeli rumah tetapi mempunyai kesedaran bahawa pentingnya untuk memiliki rumah sendiri, carilah rumah berstatus sub-sale (beli dari pemilik asal) atau rumah lelong. Jenis rumah sebegini harganya boleh dirunding dan biasanya lokasi rumah sebegini telah matang. Membeli rumah lelong pula perlukan pengetahuan dan carilah agen lelong yang bertauliah untuk mendapatkan khidmat nasihat mereka. Rumah lelong biasanya dijual pada harga yang rendah berbanding harga pasaran semasa.

5. Pastikan Anda Bebas Bankrupsi

Pastikan anda dan pasangan bebas dari rekod senarai-hitam CCRIS sebelum membuat keputusan untuk survey rumah pertama anda. Sekiranya anda mempunyai rekod kewangan yang kurang baik, pastikan anda berusaha untuk menyelesaikan perkara ini terlebih dahulu. Jangan berahsia dengan pasangan anda mengenai perkara ini. Berterus-terang adalah lebih baik dan selesaikan secara bersama agar impian anda untuk memiliki rumah akan lebih cerah. Mereka yang disenarai-hitamkan oleh CCRIS akan mempunyai peluang yang tipis untuk memdapat pembiayaan perumahan.

6. Gunakan Kecanggihan Teknologi

Dalam kehidupan serba moden dan canggih, internet adalah rakan baik untuk memburu rumah pertama. Gunakan aplikasi Google Maps bagi menentukan kawasan yang terbaik untuk berburu. ‘Like’ page-page berkenaan rumah lelong di Facebook dan rajin-rajinlah lihat laman web hartanah untuk menentukan jenis rumah dan kawasan yang sesuai dengan kemampuan anda dan pasangan.

7. Menyertai Ekspo Hartanah

Ekspo hartanah sering dianjurkan terutama di bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur. Sekiranya anda hadir ke ekspo hartanah, ambillah flyers yang diberikan oleh peserta-peserta ekspo ini sebagai rujukan anda. Kebiasaannya ekspo-ekspo sebegini akan menawarkan 0% deposit atau booking fee serendah RM100 sahaja. Pelbagai rebate hebat yang mungkin ditawarkan kepada anda sehingga anda tidak perlu mengeluarkan wang dari poket anda untuk memiliki rumah. Flyers yang diambil dari ekspo ini boleh dijadikan sebagai tiket untuk menyemak kelayakan pembiayaan perumahan anda dari pihak bank.

Menyertai dan hadir ke ekspo hartanah untuk mendapatkan gambaran jelas berkenaan pasaran hartanah

Menyertai dan hadir ke ekspo hartanah untuk mendapatkan gambaran jelas berkenaan pasaran hartanah

8. Lakukan Tinjauan Sebenar

Setelah anda membuat survey online dan menyertai ekspo, pastikan anda meluangkan masa untuk melihat sendiri rumah yang ingin anda buru. Kami sekeras-kerasnya meyarankan anda melakukan tinjuan pada siang hari dan juga malam hari. Kemungkinan tinjauan di siang hari kawasan tersebut lengang kerana penduduk di kawasan tersebut pergi ke tempat kerja. Oleh itu, kepadatan kawasan yang ingin anda buru hanya dapat diketahui pada malam hari.

9. Pertimbangan Kondisi Rumah

Sekiranya rumah yang anda ingin beli berstatus sub-sale atau lelong, perkara yang perlu diambil berat adalah kondisi atau keadaan rumah tersebut. Pastikan tiada kerosakan yang teruk seperti kebocoran dan keretakan yang serius. Lihat juga kejiranan dan bakal jiran sebelah menyebelah untuk memastikan anda selesa hidup bermasyarakat bersama jiran baru anda.

Pastikan kondisi rumah yang diburu tidak terlalu teruk

Pastikan kondisi rumah yang diburu tidak terlalu teruk

10. Leasehold Atau Freehold?

Leasehold adalah status rumah yang dipajak untuk tempoh masa tertentu dan freehold pula adalah pegangan kekal dan rumah berjenis ini boleh diwariskan sehingga banyak generasi. Pada kami, kedua-duanya adalah baik asalkan anda memiliki rumah sendiri. Walaubagaimanapun, sekiranya rumah yang ingin anda beli berstatus leasehold, pastikan ianya masih berbaki 50 tahun ke atas.

Kesimpulan

Apa yang dapat kami simpulkan dari artikel ini adalah pengetahuan dan kesedaran untuk memiliki rumah adalah sangat perlu bagi memenuhi cita-cita pasangan pengantin baru. Lupakan impian untuk membeli kereta besar dan bergaya kerana akhirnya kereta tersebut akan hilang nilainya berbanding rumah yang merupakan aset yang akan meningkat nilainya dari semasa ke semasa. Jadilah suami atau isteri yang bijak dalam memimpin keluarga dan pilihan sentiasa terletak di tangan anda.

Artikel Yang Mungkin Anda Ingin Baca

Bahagian 1: Kesilapan Yang Perlu Dielak Di Majlis ... Penganjuran majlis perkahwinan perlu dirancang dengan teliti dan sempurna agar ianya tidak memberikan impak dan persepsi negatif kepada majlis yang di...
Nilai Mas Kahwin Mengikut Negeri 2018 Mas kahwin atau mahar adalah pemberian wajib yang diberikan oleh suami kepada isteri sewaktu berlangsungnya pernikahan. Mas kahwin adalah hak mutlak i...
Kesilapan Biasa Deejay Perkahwinan, Nombor 8 Palin... Deejay dan PA System (sistem siaraya) bukanlah sesuatu yang baharu di dalam industri penyedia khidmat perkahwinan. Mungkin suatu ketika dahulu, ada ya...
8 Langkah Mudah Membuka Lot Perniagaan Anda Setelah anda berjaya mendaftar akaun di Kahwin Mall (6 Langkah Mudah Mendaftar Di Kahwin Mall), seterusnya apa yang perlu anda lakukan adalah membuka ...
Gadis sunti yang sedang berjinak-jinak dalam bidang penulisan. Masih di dalam proses pembelajaran bagi memantapkan artikel yang disumbangkan. Saya budak baru belajar, kalau salah tolong tunjukkan.