Panduan Asas Tanda Arah Jalan Ke Majlis Anda

Di zaman moden ini, pelbagai teknologi sistem navigasi yang canggih dan mudah seperti GPS Waze menjadi rujukan untuk menuju ke lokasi majlis. Tetapi ianya tidak bermaksud tanda arah jalan yang memberi panduan tetamu ke lokasi majlis tidak lagi releven. Ianya masih merupakan satu keperluan terutama untuk jemputan veteran dan senior yang lebih gemarkan cara konvensional. Ada pengantin yang menyedari kepentingan perkara ini dan sanggup menempah papan tanda arah khas bagi majlis mereka. Artikel kali ini, kami kongsikan tips dan panduan ringkas bagaimana tanda arah majlis dapat dibuat agar ianya berfungsi dengan efisen dan menjimatkan.

1. Lakukan Perancangan

Sebelum anda melakukan tempahan atau mencetak tanda jalan anda, perkara pertama yang harus anda lakukan adalah merancang reka-letak ataupun ‘layout’ perjalanan tetamu. Ianya boleh dilakukan dengan merujuk peta yang telah anda sertakan di dalam kad undangan. Kaji peta yang terdapat pada kad undangan dan pilih lokasi-lokasi strategik yang dirasakan sesuai untuk diletakkan papan tanda arah jalan ke majlis anda. Dengan ini, anda dapat mengetahui bilangan tanda jalan arah dengan simbol anak panah terus, kiri atau kanan dan lain-lain yang perlu disediakan.

Pastikan anda melihat kembali peta yang anda cetak pada kad jemputan anda untuk memastikan tidak berlaku kekeliruan. Kredit: jalinancintaku.com

Pastikan anda melihat kembali peta yang anda cetak pada kad undangan untuk memastikan tidak berlaku kekeliruan dalam menentukan lokasi untuk memacakkan tanda arah. Kredit: jalinancintaku.com

2. Kenalpasti Material

Apakah material yang diperlukan? Adakah anda perlu lakukan tempahan khas? Bolehkan material yang digunakan bertahan sekiranya cuaca hujan? Apakah saiz yang ideal? Ini adalah antara persoalan yang harus anda pertimbangkan untuk mendapatkan satu sistem tanda arah jalan yang baik. Satu kaedah untuk menjimatkan kos adalah dengan menggunakan kertas A4, dilaminasi (laminate) dan kemudian di-staplerkan (gunakan Stapler gun) pada batang kayu (batang kayu diruncingkan hujungnya bagi memudahkan ianya dipacakkan ke tanah nanti). Jika anda ingin berjimat lagi, kertas A4 tersebut tidak perlu dilaminasi, cukup sekadar memilih kertas A4 yang tebal (100gm dan keatas) dan masukkan ianya ke dalam plastik telus cahaya.

3. Penonjolan & Mudah Dilihat

Walaupun saiz adalah penting, tetapi ianya bukanlah faktor utama yang membuatkan tanda arah anda praktikal. Saiz tanda arah yang terlalu besar memang menonjol dan mudah untuk dilihat, tetapi ianya juga menyukarkan kerja-kerja pemasangan dan berkemungkinan ianya tidak dapat diletakkan di lokasi yang stratergik atas faktor ruang yang tidak mencukupi. Tanda arah bersaiz A4 sudah cukup memadai. Apa yang penting adalah penonjolan. Persoalannya, bagaimanakah anda dapat menghasilkan tanda arah yang menonjol dan mendapat perhatian.

Pemilihan warna adalah perkara paling penting. Gunakan kertas yang berwarna terang dan menarik dan kekalkan tanda arah anda dengan satu warna atau tema yang konsisten. Tanamkan identiti pada tanda arah agar ianya mudah dikesan oleh tetamu. Secara psikologinya tetamu akan cuba mengenalpasti tanda jalan arah anda (Nama pengantin dan juga tarikh) untuk pertembungan pertama sahaja, seterusnya, setelah berjumpa tanda arah yang pertama atau kedua, tetamu akan mencari ‘identiti’ tanda arah jalan sahaja tanpa lagi melihat kepada nama. Menggunakan warna yang pelbagai bermaksud ketiadaan identiti dan tetamu anda terpaksa mencari-cari dimanakah tanda arah anda, dan sebaliknya sekiranya anda kekal menggunakan satu warna serta memilih warna yang terang dan menonjol, kebarangkalian tetamu anda untuk terlepas pandang adalah lebih tipis.

4. Pemilihan Tulisan

Walaupun majlis anda bertemakan bunga-bungaan, Islamik, Inggeris dan sebagainya, tanda arah tidak seharusnya terlibat atau kena mengena dengan tema majlis anda. Yang penting adalah tanda arah jalan yang anda hasilkan perlulah ringkas dan mudah dibaca.

Menggunakan saiz tulisan yang bersesuaian dan pilihlah ‘font’ yang mudah dibaca. Kesilapan yang paling biasa dilakukan adalah menggunakan saiz tulisan yang terlalu besar untuk nama pengantin. Seperti yang telah dimaklumkan tadi, para tetamu anda hanya akan mengenalpasti identiti tanda arah jalan anda itu pada pertembungan awal sahaja. Pertembungan yang seterusnya (setelah mengenalpasti identiti tanda arah jalan tersebut), nama pengantin tidak lagi akan diberatkan atau diutamakan untuk dibaca oleh tetamu. Tulisan atau item yang paling besar dan paling sepatutnya menonjol untuk tanda arah jalan adalah tanda arah itu sendiri (arrows). Gunakan simbol arrow bewarna penuh (seluruh simbol arrow tersebut berwarna dan bukan sekadar ‘border’nya sahaja) untuk menambahkan lagi penonjolan.

5. Meletakkan Nama Ibu & Bapa

Meletakkan nama ibu bapa adalah peting kerana boleh dikatakan majoriti tetamu yang hadir ke majlis perkahwinan anda adalah dari kalangan rakan serta saudara mara yang mengenali ibu bapa anda. Adalah disarankan anda meletakan nama mereka bersama pada tanda arah anda.

Memilih size kertas dan tulisan atau font juga memainkan peranan yang penting dalam menghasilkan tanda arah yang baik. Kredit: notahani.blogspot.com

Memilih size kertas dan tulisan atau font juga memainkan peranan yang penting dalam menghasilkan tanda arah yang baik. Meletakkan nama ibu bapa juga penting bagi memudahkan rakan-rakan ibu bapa mengenalpasti tanda arah untuk ke majlis yang dituju. Kredit: notahani.blogspot.com

6. Lain – Lain

Untuk memberikan lebih identiti kepada tanda arah, mungkin anda boleh selitkan sebatang bunga manggar. Bunga manggar sinonim dengan majlis perkahwinan. Kami mencadangkan agar kerja pemasangan tanda arah dilakukan pada lewat malam sebelum hari majlis. Ini bertujuan bagi memastikan tanda arah jalan anda tidak dicabut atau dialihkan oleh pihak-pihak tertentu.

Seorang yang suka melakukan kerja-kerja lasak dan mempunyai minat yang mendalam dalam melakukan sesuatu yang mencabar.