Kenapa Perlu Pindah Dari Rumah Ibubapa Selepas Berkahwin

Tidak dinafikan kehidupan pada masa kini lebih mencabar dalam menghadapi tekanan ekonomi. Apabila kita berhajat untuk berkahwin, kebanyakan kita akan memikirkan soalan persiapan untuk majlis perkahwinan. Kita sering terlupa cabaran selepas berkahwin terutama tempat tinggal untuk kita dan pasangan kita dalam membina sebuah keluarga.

Sebagai suami, menyediakan tempat tinggal adalah perkara yang wajib. Di dalam khutbah nikah, jurunikah pasti akan mengingatkan bakal suami untuk memastikan tempat tinggal adalah kewajiban suami.

Ada di antara kita, berhabisan ribuan ringgit untuk menjayakan majlis perkahwinan, kemudian, tidak mampu untuk duduk berasingan dari keluarga kerana telah kehabisan wang. Ini adalah realiti yang sering terjadi dan dialami oleh kebanyakan pasangan masa kini.

Di sini kami senaraikan beberapa sebab, kenapa anda perlu keluar dari rumah ibubapa selepas berkahwin?

1. Menjaga Privasi Pasangan Dari Ibubapa dan Keluarga Kita

Pasangan kita adalah ahli baru di dalam keluarga. Keselesaan pasangan kita perlu diambilkira kerana ianya mungkin boleh menjejaskan hubungan pasangan dan ahli keluarga anda. Pasangan kita akan rasa kekok dalam melakukan sesuatu kerana segan tingkahlakunya akan sentiasa diperhatikan.

2. Menjaga Kemesraan Keluarga

Apabila tidak tinggal bersama, pasti tidak banyak isu yang akan berbangkit. Perkara-perkara remeh yang mungkin boleh menimbulkan ketidaksenangan keluarga pasangan yang tinggal bersama pasti dapat dielakkan. Percaya atau tidak, kadang-kadang hanya tertukar saluran TV pun boleh menjadi punca bermasam muka.

3. Belajar Berdikari Dan Memajukan Diri

Berpindah keluar dari rumah keluarga adalah cara terbaik untuk kita belajar hidup berdikari. Segala masalah, perancangan ekonomi rumah tangga dan konflik rumah tangga akan menjadi tanggungjawab sendiri dan pasti anda akan cuba selesaikan sendiri tanpa campur tangan keluarga.

4. Bebas Untuk Keluar Masuk Rumah Bila-Bila Masa

Apabila tinggal berasingan dari keluarga, pasti kita akan lebih bebas untuk menentukan waktu kita. Mungkin kadang kala kita terpaksa pulang lewat ke rumah kerana tugasan di luar atau di tempat kerja. Tidak perlu lagi risau untuk memaklumkan kepada keluarga dan menganggu tidur mereka.

5. Merancang Masa Depan Dengan Lebih Baik

Selepas berkahwin, pasti kita terfikir untuk mempunyai cahaya mata. Anak perlu membesar dalam persekitaran yang baik dan sihat. Ibu bapa adalah penentu dalam membentuk anak. Jika kita tinggal di kediaman sendiri, matlamat untuk kita membesarkan anak dengan didikan kita sendiri akan lebih mudah tercapai.

Adakalanya, ibu bapa lebih seronok jika kita dan pasangan dapat tinggal bersama walaupun selepas berkahwin. Mungkin dengan adanya kita dan pasangan di rumah, sekurang-kurangnya ada yang menjaga mereka. Kita lebih mengenali keluarga kita dan pasangan, sekiranya perlu tinggal bersama, pastikan ianya memberikan kebaikan dan kesejahteraan kepada semua.

Artikel Yang Mungkin Anda Ingin Baca

Perkahwinan Adalah Hijrah Dalam Kehidupan Perkahwinan adalah satu ibadah yang dituntut di dalam Islam dan ianya adalah wajib bagi pasangan yang telah memenuhi syarat yang telah ditetapkan oleh...
Nilai Mas Kahwin Mengikut Negeri 2017 Mas kahwin atau mahar adalah pemberian wajib yang diberikan oleh suami kepada isteri sewaktu berlangsungnya pernikahan. Mas kahwin adalah hak mutlak i...
Sebab Musabab Songket Semakin Dipandang Sepi Oleh ... Songket adalah tenunan tradisional yang menjadi kebanggaan masyarakat Melayu di serata Nusantara. Ianya adalah tenunan yang dihasilkan dari benang ema...
Perkara Kecil Dan Remeh Yang Mencacatkan Majlis Walau seteliti mana pun perancangan yang telah dibuat bagi memastikan majlis kita berjalan lancar, ada kemungkinan terjadinya perkara-perkara yang aka...
Gadis sunti yang sedang berjinak-jinak dalam bidang penulisan. Masih di dalam proses pembelajaran bagi memantapkan artikel yang disumbangkan. Saya budak baru belajar, kalau salah tolong tunjukkan.