Ciri Lelaki Yang Harus Dielak Dijadikan Suami

Misi mencari cinta itu merupakan satu perjuangan walaupun jodoh itu telah dijanjikan dan ditetapkan. Dalam mencari suami, ada kriteria-kriteria yang perlu dipertimbangkan bagi memastikan kita mendapat pasangan yang mampu mendidik, memimpin serta melindungi keluarga dan anak-anak. Begitu juga, ada ciri-ciri lelaki yang harus kita hindari sebagai suami agar tidak menyesal di kemudian hari.

Artikel ini adalah panduan kepada anda yang ingin mencari calon suami. Kandungan dalam artikel ini adalah hasil kajian peribadi yang menjadi punca utama rumah tangga tidak bahagia. Namun, sekiranya ditakdirkan anda hidup bersama dengan seseorang yang sebegini, berdoalah agar anda mendapat kekuatan dalam menempuhinya dan dapat mengubahnya menjadi insan yang lebih baik.

1. Tidak Menunjukkan Sikap Bertanggungjawab

Kalau si dia jenis yang ambil mudah dalam segala segi sehingga motornya yang rosak pun ibunya yang hantarkan ke bengkel untuk dibaiki, lupakan lah. Tak kisah lah kalau anda rasa dia itu cinta agung sehidup semati pun, lupakan dan carilah yang lebih berpotensi untuk bertanggungjawab kepada anda dan bakal anak anda nanti.

2. Tidak Menghormati Ibu Bapa dan Orang Tua

Jika ibu dia sendiri yang melahirkan, mengasuh, mendidik serta bersusah payah membesarkan dia sendiri tidak dihormati, apa jaminan yang dia akan hormati anda sekiranya anda menjadi isteri nanti? Tidak sama sekali. Orang yang tidak menghormati ibu bapa dan orang tua adalah orang yang paling harus anda hindari untuk jadikan teman hidup kerana orang yang tidak diredhai oleh ibubapanya sendiri, banyak kesulitan akan dihadapi dalam hidupnya tanpa redha ibubapa.

3. Kedekut & Berkira

Sebelum itu, bezakan dulu diantara penjimat dan berkira kerana keduanya mempunyai satu garisan halus bagi membezakan antara keduanya. Mendapat suami yang kedekut dan berkira, alamatnya bertahun lah anda makan hati. Tapi kalau anda yang belanja, macam-macam pula dia demand. Molek anda Hai Hai Bye Bye saja kepada lelaki yang sebegini.

Haji Bakhil adalah watak lelaki kedekut yang digambarkan di dalam filem Labu Labi arahan Tan Sri P Ramlee

Haji Bakhil adalah watak lelaki kedekut yang digambarkan di dalam filem Labu Labi arahan Tan Sri P Ramlee

4. Penakut

Takut itu adalah fitrah dan tiada apa yang salah sekiranya pasangan lelaki anda sekali sekala menunjukkan perasaan takut beliau. Tetapi kalau penakut yang melampau sampai melebih anda, kena halusi balik, inikah calon suami yang boleh mempertahankan keselamatan anda dan anak – anak nanti? Habis kalau dah dia menjerit lagi kuat dari anda bila nampak lipas terbang, memang dah tahap parah dah tu. Tetapi janganlah hukum pasangan anda sekiranya dia takut dengan sesuatu perkara sahaja. Contohnya jika dia memang menjerit mengalahkan perempuan bila nampak lipas terbang tapi dengan selamba cangkuk katak ke mata kail masa memancing, itu bukanlah penakut yang dimaksudkan disini.

Bakal suami yang menunjukan hormat kepada kedua ibubapa dan orang tua adalah mereka yang mampu menghormati anda sebagai isteri

Bakal suami yang menunjukan hormat kepada kedua ibubapa dan orang tua adalah mereka yang mampu menghormati anda sebagai isteri

5. Anak Manja

Alamak, sekali dapat anak emak la pula. Ehmmm, masalah. Dari makan kat mana sehingga nak hadiahkan anda apa sempena ulang tahun pun nak tanya emak, adoi laaa. Kalau anda rasa anda boleh bertahan dan sesuaikan diri, silakan. Tetapi anda perlu terima hakikat bahawa pendapat anda bukanlah pendapat kegemaran untuk suami anda ambil. Dan kena biasa – biasakan diri keluar berdating dengan ditemani oleh ibu pasangan anda kerana silap haribulan mungkin bulan madu nanti pun bukan sekadar anda berdua. Perlu diingatkan, orang ketiga merupakan antara sebab utama penceraian di Malaysia dan orang ketiga itu tidak semestinya skandal atau perempuan simpanan suami tetapi termasuk juga mana – mana individu yang mencampuri urusan keluarga anda.

Artikel Yang Mungkin Anda Ingin Baca

Solat Selepas Akad Nikah Pernahkah anda lihat pengantin lelaki mendirikan solat selepas selesai istiadat akad nikah? Untuk makluman anda, solat yang didirikan selepas akad ...
Juli Bun Bun – Tetamu Jemputan Paling Kejam? Kecoh memperkatakan berkenaan isu ini di dunia maya. Seorang blogger kecantikan terkenal telah memuatnaik gambar dan tweet secara live majlis perkahwi...
Anda Mungkin Berbadan Dua? Seterusnya Nak Buat Apa... Alat Pengujian Kehamilan adalah 99% tepat dan kebiasaannya ianya akan menunjukkan garisan biru kecil untuk memaklumkan bahawa anda mungkin hamil. Seki...
Lagu Iringan Yang Sesuai Untuk Majlis Perkahwinan Sekiranya anda perasan, suasana majlis perkahwinan akan menjadi lebih romantis dan tenang sekali apabila pengantin bijak sekali memilih lagu untuk dim...
Seorang yang suka melakukan kerja-kerja lasak dan mempunyai minat yang mendalam dalam melakukan sesuatu yang mencabar.