12 Tanda Si Dia ‘Confirm’ Jodoh Terbaik Kita

Kita sering diungkapkan dengan pepatah ini, “Jodoh pertemuan di tangan Allah”. Tetapi dalam memilih pasangan, kita perlu berusaha untuk mendapatkannya. Allah tidak akan mengubah nasib kita tanpa usaha dari kita sendiri.

Jodoh biasanya akan berada di sekitar kita, sebagai contoh, rakan sepejabat, bekas rakan sekolah, teman-teman rapat dan mungkin dari kalangan saudara mara. Tetapi, bagaimanakah untuk mengetahui bahawa si dia adalah jodoh kita?

Artikel ini mendedahkan 12 tanda bahawa si dia adalah jodoh kita.

1. Mudah Mesra

Setiap kali anda bertemu, anda akan perasan yang si dia mudah mesra. Dia bukan sahaja mesra kepada diri anda tetapi juga orang-orang di sekeliling anda seperti keluarga dan rakan-rakan anda.

2. Bersahaja

Dari gerak geri dan cara dia membawa diri anda akan perasan yang si dia sangat ‘natural’. Dia tidak gugup dalam melakukan sesuatu bersama dengan anda. Jika anda berhubung dengan si dia melalui telefon juga, si dia tiada masalah untuk berbicara seperti biasa.

3. Bersikap Jujur

Sekiranya ada kesilapan dan kesalahan yang dilakukan. Si dia sering mengakui kesilapan tersebut dan berterus terang kenapa ianya berlaku. Seorang yang jujur mudah untuk dimaafkan kerana dia mengambil sikap tidak menyalahkan orang lain.

4. Cuba Meminati Apa Yang Anda Minat

Si dia akan cuba meminati apa yang anda minat. Sebagai contoh, sekiranya anda minat menonton bola sepak, si dia akan cuba untuk belajar dan meminati bola sepak. Ini adalah cara untuk si dia ingin bersama dengan anda. Anda juga perlu belajar apa yang si dia minat agar anda boleh mengenali si dia dengan lebih rapat.

5. Saling Mempercayai

Apabila si dia mula bercerita perkara-perkara yang agak peribadi kepada anda, itu menunjukkan bahawa si dia telah mula mempercayai anda sebagai teman rapat. Anda juga mudah untuk bercerita perkara peribadi anda kepada si dia dan anda percaya si dia akan memberi respon yang baik terhadap apa yang diceritakan.

6. Mudah Mengakui Kelemahan

Apabila si dia atau anda mengakui kelemahan, maka itu menandakan anda berdua tidak hipokrit antara satu sama lain. Sikap ini adalah sikap yang sangat bagus untuk hubungan yang lama. Seseorang yang mengakui kelemahan adalah seseorang yang tidak sombong dan ego.

7. Pendengar Yang Baik

Dalam sebarang keadaan, baik ketika makan, memandu dan beraktiviti, apabila anda bercerita sesuatu kepada si dia, dia akan memberi fokus kepada cerita anda. Itu menandakan si dia sangat prihatin dan seorang pendengar yang baik.

8. Sering Memberi Nasihat Dan Kata-Kata Positif

Apabila teman anda sering memberikan nasihat dan kata-kata pembakar semangat kepada anda, itu membuktikan yang si dia ingin melihat anda berjaya. Si dia yakin dengan kebolehan anda dan si dia juga gembira serta bangga dengan kejayaan anda.

9. Memahami Diri Anda

Kebiasaannya emosi kita akan berubah-ubah dalam keadaan dan pada situasi tertentu terutama wanita. Apabila kita dalam keadaan emosi tidak stabil, si dia berusaha untuk memahami dan tidak menambahkan kekalutan yang sedang berlaku. Si dia akan cuba untuk mengenalpasti masalah dan akan memberikan jalan penyelesaian.

10. Tidak Mementingkan Diri

Dalam banyak situasi, calon jodoh yang terbaik adalah mereka yang tidak mementingkan diri sendiri. Anda boleh lihat bagaimana si dia sering mendahulukan diri anda, keluarga dan diri orang lain. Insan sebegini selalunya bertanggungjawab dan bersedia untuk memimpin anda atau bergandingan memimpin keluarga.

11. Tidak Membangga Diri

Dalam setiap kejayaan yang si dia kecapi, si dia tidak mudah berbangga dan menunjuk-nunjuk kepada anda mahupun kepada rakan-rakan. Tidak juga menceritakan kejayaannya di media sosial. Calon jodoh sebegini tidak mudah riak dan sentiasa berusaha untuk mencapai sesuatu yang lebih baik.

12. Tidak Meninggalkan Solat

Sekiranya anda bertemu dengan insan yang menjaga solatnya, itu adalah permulaan yang terbaik untuk anda mendekati dirinya. Mereka yang menjaga solat adalah mereka yang mencari keredhaan Allah SWT dalam setiap apa yang dilakukan termasuklah dalam perhubungan.

Kesimpulan

Walau siapa pun yang dijodohkan Allah SWT kepada kita, itu adalah anugerah dan tanggungjawab yang telah diamanahkan olehNya. Kita kena sentiasa bersyukur dan berusaha untuk memperbaiki diri dan pasangan kita untuk menjadi insan yang terbaik. Solat istikharah dan doa harus dipanjatkan agar kita bertemu dengan insan yang akan membahagiakan kita selalu tanpa sedikitpun mengurangkan ketakwaan kita kepada Allah SWT. Wallahuallam.

Artikel Yang Mungkin Anda Ingin Baca

Nilai Mas Kahwin Mengikut Negeri 2017 Mas kahwin atau mahar adalah pemberian wajib yang diberikan oleh suami kepada isteri sewaktu berlangsungnya pernikahan. Mas kahwin adalah hak mutlak i...
Rekaan Headline Banner Terkini Lebih Seksi Kepada vendor-vendor 'headliner' atau kepada bakal-bakal headliner Kahwin Mall kami ingin memaklumkan bahawa terdapat perubahan ketara yang dilakukan ...
Nilai Mas Kahwin Mengikut Negeri 2018 Mas kahwin atau mahar adalah pemberian wajib yang diberikan oleh suami kepada isteri sewaktu berlangsungnya pernikahan. Mas kahwin adalah hak mutlak i...
Doa Untuk Majlis Perkahwinan بِسْمِ اللهِ اْلرَّحْمنِ اْلرَّحِيْم الحمد لله ربّ العالمين والصلاة والسّلام على سَيِّدِنَا محمدٍ وَعَلَى الِهِ وَأَصْحَابِهِ أَجْمَعِيْنَ اللهم صلي...
Gadis sunti yang sedang berjinak-jinak dalam bidang penulisan. Masih di dalam proses pembelajaran bagi memantapkan artikel yang disumbangkan. Saya budak baru belajar, kalau salah tolong tunjukkan.